Birthday Cupcake
slide show

Chokladkolasnittar


Tack för tipset Amanda Nylund! <3





ca 25-30 st

100 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/2 msk kakao
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker (eller 3/4 tsk Bourbon vaniljpulver)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader (160 grader om du har varmluftsugn).
2. Rör ihop smör, socker och sirap tills blandningen är ljus och porös. Det gör du lättast med elvisp.
3. Sikta ner mjöl, kako, vaniljsocker och bikarbonat. Kör med elvispen tills det blir en smulig deg. Tryck ihop degen med handen i bunken. (Om degen verkar för kladdig kan du lägga den i kylen en stund.)
4. Ta upp degen på bakbordet/diskbänken och dela den i två delar. Rulla ut varje del till en längd (avgör själv längden, beroende på hur många kakor du vill ha). Lägg rullarna på bakplåtspapper på en plåt. Rullarna flyter ut lite i ugnen, men det kan ändå vara bra att platta till dem lite med handen. Dekorera med pärlsocker eller strössel!
5. Grädda rullarna mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt dem svalna ca 5 minuter innan du skär dem i sneda bitar.


En av många varianter på kolakakor! Chokladsmaken är fantastisk. Jag tror att jag ska experimentera lite med olika sockersorter och sirap för att se om jag kan utveckla fler varianter på den här kakan. Om jag hittar någon bra kombination återkommer jag!

Receptet är taget från "www.arla.se" (fast jag har lagt till mer mjöl)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0