Birthday Cupcake
slide show

Strasskakor


ca 25 st
100 gram smör
1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 1/4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
Mörk choklad (ca 100 gram) och - om du vill - strössel.

Gör så här:
1. Rör smör, florsocker och vaniljsocker mycket pösigt.
2. Tillsätt mjölet, lite i taget, och rör kraftigt hela tiden.
3. Spritsa degen i längder.
4. Grädda mitt i ugnen på 175 grader (samma värme för varmluftsugn) i ca 10 minuter.
5. Ta ut kakorna och låt dem svalna. Smält chokladen över vattenbad eller på låg värme i mikron och doppa halva kakan i den. Lägg kakan på bakplåtspapper för att svalna. Strö genast på strössel innan chokladen har stelnat.



De här kakorna hörde till mina absoluta favoriter när jag var liten! Jag älskade dem trots att chokladen var ganska mörk, vilket barn inte brukar vara så förtjusta i. Det går dock förstås att använda en ljus choklad också.

Receptet är taget ur "Sju sorters kakor", ICA-förlaget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0