Birthday Cupcake
slide show

Trädgården spurtar inför hösten


Ingrid Marie



Cox Orange


Jag har många goda äpplesorter på mina två ympade äppelträd i trädgården. De två sorter som brukar växa bäst är Ingrid Marie och Cox Orange. Ingrid Marie kan man plocka från träden och äta direkt som de är precis innan frosten kommer. Då är de kanske lite väl syrliga, men underbart saftiga. Cox Orange däremot måste plockas och läggas undan ett tag, så att de mognar. Efter tio år i det här huset har jag ännu inte lyckats plocka dem och lagra dem innan frosten har tagit dem, men kanske kommer det att ske i år? Jag borde verkligen göra det, för smaken av mogna Cox Orange är oslagbar. Medan jag väntar på att äpplena ska mogna, ägnar jag mig åt att leta recept på äppelpajer.



I växthuset har mina klematis blommat över, men en enstaka blomma lyser upp grönskan då och då. Gurkorna däremot ger fortfarande järnet. De producerar som aldrig förr. Jag borde ha beskurit plantorna för länge sedan, men det blev bara aldrig gjort. Nu har den ena plantan hittat en väg ut i taket, som om den har fått nog av det lilla trånga växthuset. De gurkor som redan har börjat växa där lär bli svårskördade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0