Birthday Cupcake
slide show

Rågrutor i långpanna



20 st

50 gram jäst

5 dl mjölk

1/2 dl sirap

ca 1 msk salt

1/2 dl linfrön

1 dl havrekärnor (eller solroskärnor)

5 dl rågsikt

7 dl vetemjöl

 

Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken i en kastrull till 37 grader. Blanda ut jästen i lite av mjölken och häll jästvätskan och resten av mjölken i en bunke.

 

2. Blanda ner sirap, salt, linfrön, havrekärnor, rågsikt och nästan allt vetemjöl (spara lite till utbakningen) i bunken med mjölk. Arbeta degen tills den är smidig och släpper bunkens kanter. Täck skålen med en handduk och låt degen jäsa i 40 minuter.

 

3. Klä en långpanna, 30-40 cm, med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa 30 minuter.

 

4. Sätt ugnen på 225 grader (200 grader om du har varmluftsugn). Nagga brödet med en gaffel och skär det evenutellt i rutor redan nu. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter. Tag ut och pensla brödet genast med lite sirap utblandat med lite vatten. Låt brödet svalna på galler.

~

Snabbakade och supergoda! Om du gillar russin eller nötter - strö i det också!



Kommentarer
Postat av: Monica

Tack för tipset! De blev verkligen supergoda. Jag bakade med solrosfrön och jag tycker det var både enkelt och blev gott.

2011-11-11 @ 12:58:26
Postat av: Anna

Jättegott bröd som blev väldigt uppskattat! Jag hade hasselnötter och solrosfrön i..nästa gång vågar jag nog experimentera mer :)

2011-11-21 @ 13:30:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0