Birthday Cupcake
slide show

Badbombsmuffins

Det finns många härliga varianter av badbomber att köpa i olika butiker, men kanske saknar du badbomben med just din favoritdoft? Här kommer recept på egna badbomber! Den här satsen räcker till 8-10 små muffins eller 2-3 stora. För stora satser köper du bikarbonat och citronsyra direkt av en grossist. För mindre satser hittar du ingredienserna bland kryddhyllorna i mataffären. Badolja (jag använde Natusans badolja för barn) och doftolja (jag använde en med melondoft avsedd för doftkrus) finner du på avdelningen för hygienartiklar. Torkade blommor (jag använde rosenblad), som enbart fyller en estetisk funktion, köpte jag på Mat Öppet/Orion Livs här i Norrköping. De ingick i butikens tesortiment.
-
-
1 dl bikarbonat
ca 2 msk citronsyra
1/2 dl badolja
några droppar doftolja/parfym
ev. karamellfärg (prova dig fram till en fin färg)
ev. några matskedar torkade blommor
-
Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en bunke. Forma degen till bollar. Om bollarna är torra och svåra att forma kan du prova att ha i aningen mer olja. Placera bollarna i muffinsformar. Om formarna känns tunna kan det vara bra att ta dubbla formar, eftersom badbomberna sväller lite när de torkar. Låt badbomberna torka - det tar minst 24 timmar. Sedan är det bara att tappa upp ett bad, lägga i en badbomb, hoppa i och njuta. Eller så slår du in badbomber i cellofan och ger bort dem som present!

Kommentarer
Postat av: Jempa

De där små rackarna ska jag lätt prova att göra! Perfekt gebortpresent ju :)



Tack!

2011-10-03 @ 22:01:58
URL: http://Jempa101.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0