Birthday Cupcake
slide show

Macarons

...som uttalas:(/mækəˈruːn/ mak-ə-roon). Lycka till med fonetiken!




Okej, jag måste erkänna att macaroner inte ska ha sprickor, utan ska vara helt släta. Men det här var ett första försök, så du får ta det för vad det är. Smaken blev i alla fall bra! De bruna smakar choklad och är fyllda med smörkräm med vaniljsmak. De gröna är inte smaksatta, utan bara färgade, och fyllda med smörkräm med chokladsmak. De röda är inte heller smaksatta, utan bara rödfärgade, men smörkrämen är smaksatt med hallonsylt och uppiffad med lite extra färg.




Grundrecept mandelkakor:
4 st ägg
1/2 dl strösocker
150 gram skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Grundrecept smörkräm:
100 gram mjukt smör
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker (eller 3/4 tsk vaniljpulver)
1 äggula
Några droppar valfri karamellfärg
Eventuellt någon essens

Till hallonmacarons blandar du 2 msk hallonsylt i smörkrämen (eller mer om du vill). För chokladsmak blandar du ett par teskedar kakao i smörkrämen (smaka dig fram).

Gör så här:

1. Mandelkakor Sätt ugnen på 150 grader (130 grader för varmluftsugn).

2. Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand.

3. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.

4. Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker.

5. Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med bakplåtspapper.

6. Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen.

7. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten.

8. Dra bort bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna.

9. Smörkräm Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.

10. Vispa ner äggulan.

11. Färga med karamellfärg och smaksätt med valfri smak/essens.

12. Spritsa ut krämen på undersidan av 25 mandelkakor.

13. Lägg resten av mandelkakorna över som lock.


Lite pilligt var det, men inte alls så svårt som jag hade befarat. Jag valde att spritsa ut smeten på plåten. Då är det lättare att få kakorna jämna, än om man klickar ut dem med sked. För att lättare få bort mandelkakorna från plåten doppade jag stekspaden i florsocker innan jag petade in den under kakan, så att inget skulle fastna. Kakorna är nämligen lite kladdiga på undersidan. Jag valde också att spritsa på smeten på kakorna. Fast jag hade nog lika gärna kunnat använda sked i det fallet. Goda blev de, men mäktiga! Jag har inte riktigt förstått när de ska ätas, men jag tänker mig att de kan fungera som en liten pralin till kaffet ungefär. Och en enda räcker, så du behöver inte göra några stora mängder. Själv gjorde jag bara en halv sats idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0