Birthday Cupcake
slide show

Peanut Butter Cup(cake)s

Lyxigt gott är bara förnamnet på de här "cupcakesen"! (Mellannamnet är mäktigt och efternamnet är, dessvärre, illamående...he, he). De gör sig bäst i miniformat.

30-40 st

225 gram vit choklad i bitar
85 gram smör
2 stora ägg
2 dl farinsocker strö (inte det fuktiga farinet i påse)
3/4 dl ljust muskovadosocker
1 tsk vaniljsocker (eller 3/4 tsk vaniljpulver)
2 1/2 dl vetemjöl
några matskedar jordnötssmör
-
Gör så här:
1. Smält choklad och smör i en tjockbottnad kastrull på svag värme. Rör hela tiden tills allt har smält och du har en jämn smet. Låt svalna något.
2. Värm ugnen till 180 grader (160 grader om du har varmluftsugn). Placera muffinsformar på en plåt. För extra stadga kan det vara bra att använda dubbla formar.
3. Vispa ihop ägg och socker i en bunke och tillsätt vaniljen. Rör ner mjölet tills smeten är jämn och vänd sedan ner den smälta chokladblandningen. Skeda ner smeten i muffinsformarna - fyll dem bara till hälften eller aningen mer. Klicka i en liten klutt jordnötssmör i varje form.
4. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter eller tills kakorna är fasta i konsistensen. Låt dem svalna helt på ett galler. Nu är det dags för toppingen!

Topping
Smörkräm - gör så här:
Rör ihop drygt 100 gram rumsvarmt smör med 1/2 msk grädde eller mjölk. Sikta sedan ner 3 dl florsocker - lite i taget - och rör tills du har en jämn smet.
Jordnötstopping - gör så här:
Blanda 1 dl jordnötssmör med 100 gram Philadelphiaost. Blanda i 1-2 dl florsocker.
Kombinera de två toppingarna:
Klicka i båda toppingarna på samma gång i en och samma spritsstrut - antingen "lager på lager" eller bredvid varandra, fast det sistnämnda är svårare att lyckas med. Spritsa sedan ut den brunvita toppingen på kakorna och dekorera slutligen med hackade nötter och/eller strössel.



På 80-talet befann jag mig hos amerikanska kompisar i USA vid några tillfällen. Där fastnade jag för många sliskiga godsaker. En av dem var Reese's Peanut Butter Cups - en mäktig chokladbit fylld med jordnötssmör. De här cupcakesen, som jag experimenterade fram häromdagen, smakar väldigt likt Reese's Peanut Butter Cups. They bring back memories! Men de kan bara förtäras i små mängder, då de annars framkallar illamående. Därför passar det utmärkt att baka dem som minicupcakes. De var en bidragande orsak till att jag gick upp sex kilo på drygt tre månader i USA hösten 1988, när jag "backpackade" runt där som 20-åring... Men roligt hade jag!!!


Kommentarer
Postat av: Marina

hejsan, vill bara säga att jag bara älskar din blogg! galet söt!!

2011-09-19 @ 15:06:06
URL: http://litetkex.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Varför gör inte min mamma såndana här kakor?

2011-09-20 @ 21:54:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0