Birthday Cupcake
slide show

Chokladwhoopies


 

20-30 st (=40-60 enkla kakor)

 

50 gram rumsvarmt smör

1/2 dl solrosolja

1 1/4 dl strösocker

1 rumsvarmt ägg

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

1/2 dl kakao

1/2 tsk äkta vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker

1/2 dl mjölk

 

Salt chokladfyllning:

1 dl mellangrädde

1 msk honung

125 gram mörk choklad, 70%

1/2 tsk flingsalt (plus extra till dekoration)

 

Vit chokladfyllning:

50 gram vit choklad

1 msk smör

100 gram naturell färskost

1 1/2 msk florsocker

strössel

 

Gör så här:

Kakorna

Vispa ihop smör, solrosolja och socker. Tillsätt ägget och vispa till en fluffig smet. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke och vispa ner detta. Tillsätt mjölken och vispa snabbt ihop till en smet - rör inte mer än att allt precis blandas. Spritsa eller klicka ut runda "slantar" på en plåt, lika stora som en femkrona, dock inte för tätt. Grädda långt ner i ugnen ca 12 minuter på 175 grader (150 grader i varmluftsugn). Låt svalna.

Salt chokladfyllning

Sjud upp grädde och honung i en kastrull och ta av den från värmen. Hacka chokladen och låt den smälta i grädden under omrörning, ca 2 minuter. Tillsätt saltet- Låt svalna i rumstemperatur.

Vit chokladfyllning

Smält vit choklad och smör över ett vattenbad eller på låg effekt i mikron. Vispa samman med färskosten och blanda sedan ner florsockret. Vispa till en jämn smet.

Montering

Spritsa eller klicka ut valfri smet på den platta sidan av kakorna. Lägg ihop med resterande kakor. Rulla "kanterna" i flingsalt där du har salt chokladsmet som fyllning och i strössel där du har vit chokladfyllning.

 

 

Fransmännen gör små spröda macarons - amerikanerna rejäla whoopies! Om jag vore en måttfull och diskret person hade jag kanske föredragit macarons, men jag måste erkänna att jag utan tvekan föredrar whoopies. Allra helst den här chokladvarianten med vit chokladkräm emellan. Dessutom är whoopies mycket enklare att göra än macarons - enligt mig.

För att vara säker på att kakorna inte skulle fastna på bakplåtspappret, smorde och mjölade jag pappret innan jag spritsade ut smeten. Det kanske dock var onödigt. Det stod i receptet att smeten skulle räcka till 20 whoopies, men den räckte gott och väl till 30. Jag gjorde en sats salt chokladfyllning och en sats vit chokladfyllning. Egentligen skulle en av satserna räcka till samtliga whoopies enligt receptet, men jag gjorde båda satserna och de gick definitivt åt. Jag tror t.o.m. att jag kommer att göra dubbelsatser nästa gång. Jag vill ha mycket smet i mina whoopies!

Receptet kommer ur tidningen Baka nr2/2012.

 
Trackback
RSS 2.0