Birthday Cupcake
slide show

Oreobakelser

16-20 st

 

Kaka:

3 ägg

1 dl strösocker

1 dl ljust muskovadosocker

2 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

2 msk kakao

2 msk kokande vatten

 

Fyllning:

1 dl vispgrädde

200 gram Philadelphiaost

1 msk florsocker

10 Oreokakor (jag tog de med chokladfyllning)

 

Garnering:

2 ½-3 dl vispgrädde

1 msk florsocker

1 tsk vaniljsocker

8-10 Oreokakor (jag tog de med vit fyllning)

ev. strössel

 

Gör så här:

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver och vänd ner i smeten tillsammans med vattnet. Häll smeten i en långpanna med smort och bröat bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 250° i ca 5 minuter. Strö på socker. Lägg ett bakplåtspapper på kakan, placera en plåt ovanpå och vänd på allting, så att kakan hamnar på plåten. Låt svalna, gärna under den uppochnedvända långpannan.

 

Vispa grädden och blanda den med Philadelphiaost, florsocker och de krossade kakorna. Bred smeten över bottnen. Rulla samman. Skär i 16-20 ”skivor”, beroende på hur tjocka du vill ha dem.

 

Vispa grädden till garneringen. Blanda i florsocker och vaniljsocker. Dela alla Oreokakorna mitt itu. Spritsa grädden på "rulltårtebitarna". Tryck i en halv Oreokaka på varje. Garnera med strössel om så önskas.

~
Goda bakelser som passar alla Oreoälskare!!! Jag måste erkänna att själva "kakan", som bakades i långpannan, inte blev så snygg. När jag hade brett på fyllningen och rullade ihop den, lossnade det yttersta lagret på kakan och blev kvar på bakplåtspappret på plåten... Men struntsamma! När de väl hade fått på sig en klick grädde och lite annat smått och gott var det ingen som tänkte på den simpla utsidan på bakelserna...hoppas jag.  :)
~

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0