Birthday Cupcake
slide show

Kattens kolatårta med daim

 

Originalreceptet innehåller daim, men jag gjorde en variant som även nötallergiker kan äta.
 

8-10 (sliskigt söta) bitar

 

1 burk kondenserad mjölk 
(som du kokar i tre timmar och sedan kyler)

13 st digestivekex 
(fast jag tog Oreo cookies)

125 g äkta smör, smält 


2.5 dl vispgrädde 


2 st bananer 


1 st daim att krossa på toppen (eller valfri choklad))

 

Gör så här:

Burken med kondenserad mjölk ska kokas i en kastrull med vatten i ungefär tre timmar. Låt burken sedan kallna och låt den stå i kylen tills dagen efter.

Smula sönder kexen och tillsätt sedan smöret.

Häll kexsmeten i en passande form. Använd flera småformar istället om du vill.

Bred försiktigt den kondenserade mjölken över botten – botten går lätt sönder. Hit kan du förbereda! Ställ formen i kylen så länge.

Vid servering
 skär du upp bananerna i tunna skivor och lägger dem över hela tårtan.

Vispa grädden och häll över den. Krossa lite daim (eller riv choklad) som dekoration.

 


Sött och gott så det förslår!
 
 
Receptet är från tv-programmet Halv åtta hos mig. Jag hittade det på recept.nu
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0