Birthday Cupcake
slide show

Hallonpaj med vit choklad

 

 

125 gram smör

3 dl vetemjöl

2 msk strösocker

½ tsk bakpulver

1 krm salt

 

Fyllning:

200 gram frysta hallon

1/2 dl strösocker

3/4 msk potatismjöl

100 gram vit choklad

25 gram mandelspån

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200°. Smält smöret tills det fått ljusbrun färg. Ta kastrullen åt sidan och blanda i mjöl, socker, bakpulver och salt. Låt degen svalna. Tryck ut degen i 8 portionspajformar, ca 8 cm i diameter. Fast jag gjorde en enda stor paj istället! Ställ dem på en plåt och låt stå kallt ca 30 min. Nagga och förgrädda pajskalen mitt i ugnen ca 10 min.

2. Blanda hallon med socker och potatismjöl. Grovhacka chokladen. Fördela hallonen i pajskalen och strö över choklad och mandelspån.

3. Grädda pajerna mitt i ugnen ca 15 min. Låt dem svalna och ställ sedan att kallna i kylskåpet. Servera med glass.

 

Fin och god och innehållande två av mina favoritingredienser - hallon och vit choklad. Det lite brända smöret ger en extra god touch till pajdegen. Nästa gång kommer jag att byta ut mandelspånet mot hackade pecannötter. Och kanske ökar jag mängden vit choklad. 

 

 

Receptet kommer från alltommat.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0