Birthday Cupcake
slide show

Kanelrutor med limechoklad


 
ca 20 st
 
150 gram smör
1 dl kakaopulver
2 1/2 dl strösocker
1 tsk malen kanel
2 ägg
2 dl vetemjöl
 
Limetopp:
300 gram vit choklad
3 limer
1 dl vispgrädde
50 gram smör
(20-25 valnötter)
riv gärna skalet av en lime och strö det över kakan
 
Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull. Ta kastruller från värmen. Blanda ner kakao, socker, kanel och ägg. Tillsätt mjöl och rör till en jämn smet. Häll smeten i en bakplåtsklädd liten långpanna, ca 20x30 cm. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Kakan får gärna vara lite fuktig i mitten. Låt kakan kallna.
2. Limetopp: Hacka chokladen. Riv skalet av 1 lime och pressa ur saften. Koka upp grädden och låt smöret smälta i den. Ta kastrullen från värmen, rör ner choklad, limeskal och saft. Låt svalna. Låt krämen stå kallt tills den blir bredbar, ca 1 timme.
3. Bred limekrämen över kakan (och lägg på valnötterna jämnt fördelade). Låt kakan stå kallt över natten.
4. Skär kakan i portionsbitar. Garnera med lime i tunna klyftor.
 
 
 
Det här är en kaka som bjuder på många smaksensationer - lime, vit choklad, kanel. Nästan för många tycker jag, men mina föräldrar älskade den, så det är nog bara jag som har för barnsliga preferenser. Jag gillar enkel, kladdig choklad - punkt. Men kanelrutan med limechoklad tillför helt klart lyx till ett enkelt kakfat!
 
Receptet kommer från tidningen "Hemmets Baka" april 2012.
 

Kommentarer
Postat av: Malin

nomnomnom, these look delicious!!
/Malin, a.k.a the new colleague

2012-09-01 @ 09:26:58
URL: http://activa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0