Birthday Cupcake
slide show

Bröd på köpt surdeg

 

Kronjäst har ju börjat sälja färdig surdeg på burk, så jag var naturligtvis tvungen att prova den. I helgen bakade jag bröd på vetesurdegen. Egentligen tycker jag att det är lite fusk att använda jäst när man gör surdegsbröd, men receptet som följde med krävde 25 gram jäst, så jag gjorde som det stod.

 

Jag kan ha råkat ha i lite mer mjöl än vad det stod i receptet, för jag tyckte att degen blev lite väl "hård". Därför tillsatte jag lite extra vatten. Tipset var att man skulle göra 2-3 bröd, alternativt 4 baguetter. Vad man än valde skulle gräddningen ta 20-25 minuter. Jag gjorde två bröd, som visade sig bli väldigt stora. Efter 25 minuter ringde klockan, men eftersom jag tyckte att brödet verkade lite för ogräddat kollade jag temperaturen inuti. Ett färdigbakat bröd ska hålla temperaturen 98 grader i mitten. De här var bara uppe i ca 94 grader, så jag gräddade dem i ytterligare fem minuter. Sedan var de perfekta! Om de blev goda? Supergoda! Jag kan varmt rekommendera den färdiga surdegen. Fast det känns mycket häftigare att baka med sin egen surdeg, utan jäst... :)

 


Kommentarer
Postat av: Jempa

Det där ska jag prova!!

2012-03-21 @ 21:46:43
URL: http://jempa101.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0