Birthday Cupcake
slide show

Jordnötsrutor


20 st

150 gram smör

150 gram jordnötssmör

3 dl strösocker

4 ägg

3 dl vetemjöl

1 msk bakpulver

3/4 dl kakao

 

Garnering:

175 gram mörk choklad 70%

175 gram jordnötssmör

jordnötter

 

Gör så här:

1. Smält smöret. Blanda ner jordnötssmöret och rör till en smidig massa. Blanda ner socker. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning. Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Rör ner mjölblandningen i smeten.

2. Klä en liten långpanna, ca 25X35 cm, med bakplåtspapper. Bred ut smeten i långpannan. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter på 200 grader (175 grader i varmluftsugn). Låt svalna.

3. Garnering: Bryt chokladen i mindre bitar och smält den i mikrovågsugn eller över vattenbad. Blanda ner jordnötssmöret. Låt svalna och stelna till bredbar konsistens (det går fort om du ställer den i kylen). Bred ut på kakan. Låt stelna. Skär i rutor och garnera med jordnötter.

 

En väääldigt mäktig kaka. Som vanligt hade jag önskat att den vore ännu lite kladdigare, men samtidigt är den supergod när jordnötssmöret blandas med chokladen. Jag lyckades glömma att jag ställt "garneringen" att svalna i kylen, så den stelnade i tallriken... Men efter en stund på låg effekt i mikron blev den bredbar igen och sedan stelnade den fint ovanpå kakan.

 

 

Receptet kommer ur tidningen "Hemmets Baka" april 2012



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0