Birthday Cupcake
slide show

Salta chokladkakor



Min nya favoritkaka!
ca 30 st
 
100 gram mörk choklad
60 gram smör
1 1/2 dl ljust muskovadosocker
2 1/2 dl vetemjöl
2 msk kakao
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 (helst stort) ägg
1-1 1/2 msk flingsalt
1/2-1 tsk finkornigt havssalt
 
Gör så här:
Hacka chokladen. Lägg smör och choklad i en kastrull och värm på svag värme. Rör om tills chokladen smält och ställ sedan kastrullen åt sidan. Blanda muskovadosocker, mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en bunke. Rör i ägget och choklad- och smörsmeten i bunken. Blanda snabbt ihop allt till en smidig deg. Forma degen till en rulle som du rullar i havsalt och lägg den i kylen i minst två timmar. Ta sedan ut rullen och skär den i 5 mm tjocka skivor. Strö havssaltet på kakorna. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 8-10 minuter på 180 grader (160 grader i varmluftsugn). Låt svalna på plåten.
 
 
 
Huuur goda som helst! Originalreceptet innehöll 50 gram pistagenötter (som jag uteslöt) men inget salt. Jag bestämde mig dock för att experimentera eftersom mörk choklad passar så bra ihop med salt. Nu blev de nötallergiker-snälla och fick en härlig twist. Det blev ett väldigt lyckat resultat! Måste provas!
 
Originalreceptet hittade jag i tidningen "Baka" 4/2012 och där hette de Chokladkakor med pistaschmandel



Kommentarer
Postat av: Alice

Det låter jättegott! Måste jag prova! :D

2012-09-07 @ 20:47:48
URL: http://lallizzlife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0