Birthday Cupcake
slide show

Morotsmarmelad med citron och färsk ingefära

 
I våras åt jag en härlig morotsmarmelad på ett café. Jag måste erkänna att den här inte
smakade likadant, men den var fräsch och god ändå. Kanske använder jag lite mindre ingefära
nästa gång och så ska jag se till att ha apelsin hemma...
 
 
 

250 g morötter

2,5 dl vatten

en halv citron

en halv apelsin (fast jag hade ingen, så jag tog en hel citron istället…)

1 - 2 msk riven färsk ingefära

2,5 dl syltsocker

 

Skölj och skala morötterna och riv dem grovt. Lägg i kastrull. Riv skal från apelsin och citron och pressa ut juicen, blanda med morötterna och häll i vattnet . Koka 5 min, tillsätt syltsockret och låt småkoka ca 45 min. Rör då och då. Skumma av ytan och häll upp på rena varma burkar. Förvaras i kylen.

Receptet kommer från receptbloggen.com

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0