Birthday Cupcake
slide show

Blåbärsbiskvier

 
Ful bild, men god biskvi!
 
 
ca 20 st (beroende på hur stora du vill ha dem)

Botten:

250 gram mandelmassa
2 äggvitor
1 1/2 dl strösocker

Blåbärssmörkräm:

200 gram osaltat, rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 äggulor, rumsvarma
2 dl frysta och tinade blåbär, använd också saften som bildas när blåbären tinar.

Glasering:

300 g mörk choklad

  • Riv mandelmassan och vispa ihop med äggvitorna och sockret.
  • Spritsa eller klicka ut 20 rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt.Grädda biskvibottnarna mitt i ugnen tills de är ljusgula, ca 12 min. Låt kallna.
  • Gör smörkrämen. Det är mycket viktigt att alla ingredienser är rumstempererade och rörs ihop för hand. Även de tinade blåbären. Om råvarorna är för kalla skär sig smörkrämen. Rör ihop blåbärssmöret till en jämn smet. Om det är svårt att få ihop smörkrämen, sätt skålen med smörkrämen 2-3 sek i mikron och rör igen.
  • Fördela smörkrämen på den platta sidan/botten av biskvin i form av en liten topp. Låt stelna i kyl eller frys om det är bråttom.
  • Smält chokladen i mikron och doppa biskvierna så att smörkrämen täcks av choklad. För att det ska bli snyggt bör smörkrämen vara riktigt kall, annars kan den smälta lite av chokladens värme och synas genom chokladen. Låt kallna. Före servering får biskvierna gärna ha stått framme ett tag så att smörkrämen mjuknat lite.
Receptet är kopierat från gladigront.se
 
Egentligen föredrar jag choklad före bär, men i biskvier är det nästan godare med bär än med chokladkräm. Blåbär, hallon eller någon annan bärfavorit - välj själv! Jag pyntade med blålila strössel, men jag tror att jag tog lite för mycket, för jag anade en lite skum bismak... Ibland saknar jag verkligen förmågan att göra saker med måtta!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0