Birthday Cupcake
slide show

Intensiva betygstider!

 
 
 
Läraryrket är helt hysteriskt i slutet av maj och början av juni! Varför lämnar inte eleven in sitt sista arbete? Hur ska jag få henne/honom att visa de där sista kvaliteterna som det högre betyget kräver? Hur ska jag hinna bedöma de sista uppgifterna? Med andra ord: kaos!!! Tiden rinner ut och man vill att alla ska lyckas så bra som möjligt.
 
Därför tänkte jag att det skulle passa bra att baka något riktigt enkelt - eftersom längtan till kakbak alltid finns där och det dessutom kan vara ett härligt avbrott från betygshetsen. Men ibland låter recept godare än vad slutresultatet blir... Jag började kasta kakorna i min besvikelse, men då kom min dotter Selma och smakade och sa: "Mums! Jag tar dem!" Så jag publicerar väl receptet då...
 
1 1/2 dl socker
225 gram smör
3 3/4 dl vetemjöl
120 gram rismjöl
1 krm salt
1-2 krm malen kardemumma
 
Rör smör och socker pösigt och arbeta in vetemjöl, rismjöl, salt och kardemumma. Knåda ihop degen med händerna. Rulla ut en längd som du plattar till så att den blir 5 cm hög och 5 cm bred. Vira in degen i plasfolie och låt ligga i kylen i 30 minuter så att den blir hård och lätt att skära. Sätt ugnen på 200 grader (175 grader om du har varmluftsugn). Skär degen i 5 mm tjocka skivor och lägg dem på bakplåtspapper på plåtar. Grädda i runt 15 minuter eller tills kakorna fått ljusbrun färg. Ta ut och strö över lite socker och ev. kardemumma medan de svalnar.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0