Birthday Cupcake
slide show

Kolapaj med saltade nötter och kardemummagrädde

 

Pajbotten

120 g smör

1 dl strösocker

2 dl havregryn

2 dl vetemjöl

1/2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

lite salt

Sätt ugnen på 200 grader

Smält smöret.

Blanda ner alla torra ingredienser.

Tryck ut smeten i en pajform.

Grädda i ca 10 minuter, den ska få lite färg ut mot kanterna.

Kolasås

2 dl 15% matlagningsgrädde

1 1/3 dl ljus sirap

1/3 dl råsocker

2/3 tsk vaniljsocker

Koka upp samtliga ingredienser under konstant vispning tills såsen börjar sätta sig och få sin vackra mörkare färg och ljuvliga doft!

När botten svalnat fyll med blandade salta nötter och valnötter och toppa med kolasåsen.

Kardemummagrädde

3 dl grädde

1 tsk vaniljsocker

1 krm kardemummakärnor

1 msk råsocker

Börja med att mortla kardemummakärnorna.

Blanda ner allt i grädden och vispa till önskad konsistens.

 

Nötter, salt och sötma i en och samma efterrätt - det kan inte bli fel! Att pajbotten dessutom var gjord av en havregrynsbas och grädden smaksatt med kardemumma gjorde inte saken sämre. Kolan lät jag nå drygt 110 grader innan jag hällde den i pajskalet. Min vana trogen kollade jag inte först att jag hade alla ingredienser hemma, så sirapen var till hälften ljus och till hälften mörk. Sedan råkade jag hälla kolan i pajskalet före nötterna, men det blev ju ganska fint. Några salta nötter hade jag inte heller hemma, så jag strödde rejält med flingsalt på kolan innan jag hällde på nötterna. Men som man säger i sagorna: slutet gott, allting gott!

 

Receptet är kopierat från http://funanddelicious.blogg.se

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Jempa

Åh du drake! Det där såg riktigt smarrigt ut!

2013-05-04 @ 23:35:29
URL: http://jempaettnollett.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0