Birthday Cupcake
slide show

Knäckig kladdkaka

 
 
Den här varianten har jag aldrig provat förut. Den var supergod! Och jag tänker mig att
man kan blanda ner hackade nötter eller kanske godisbitar i knäcksmeten också.
 
 
 

Chokladsmet:

50 gram smör

1 st ägg

1 1⁄2 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

2 msk kakao

1 dl vetemjöl

1⁄2 dl sirap

 

Knäcksmet:

100 gram smör

1 dl strösocker

1⁄2 dl sirap

1⁄2 dl Arla® vispgrädde

1 dl havregryn

1 dl vetemjöl

1⁄2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

ev. ½-1 dl melonkärnor och sesamfrön (ej i originalreceptet)

 

Till servering:

Vispad grädde

 

Sätt på ugnen på 175 grader (150 grader om du har varmluftsugn). Smält smöret som ska användas till chokladsmeten i en kastrull. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda ner övriga ingredienserna till chokladsmeten. Häll smeten i formen. Smält smöret till knäcksmeten i en kastrull och rör ner övriga ingredienser.

Bred knäcksmeten ovanpå chokladsmeten (och strö över melonkärnor och sesamfrön om du vill ha det). Grädda kakan i mitten av ugnen ca 35 min. Låt svalna.

Servera vispad grädde.

 

 

Receptet kommer från: arla.se

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0