Birthday Cupcake
slide show

Mjölkfria chokladcookies

 
Förlåt Lisa Ahle, Julia Alm och övriga elever i 2:3 på Kunskapsgymnasiet i Norrköping! Jag har syndat och
bakat utan att lägga ut bilder på min blogg. :(  Jag skäms verkligen. Här kommer ett inlägg!!! <3
 


I helgen firade vi döttrarnas födelsedagar! Men en laktosintolerant gäst samt en mjölkallergiker fick jag skärpa mig för att inte blanda ihop smörprodukterna, eftersom jag även ville baka vissa kakor på riktigt smör (som jag tycker ger godare kakor). En kaka fick bli en riktigt god mjölkfri chokladcookie som jag hittade på ICA-Kurirens hemsida:
 
 
200 gram mjölkfritt margarin
4 1/2 dl farinsocker (strö är enklast)
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
6 1/2 dl havregryn
ca 4 msk vatten
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
350 gram mjölkfri choklad (fast jag tog 200 gram mjölkfri choklad och 100 gram hackade nötter istället)
 
  • Blanda margarin, farinsocker, strösocker och vaniljsocker i en bunke och rör till krämig konsistens. Tillsätt havregryn och vatten.
  • Blanda mjöl, salt och bikarbonat och knåda ihop med den första smeten. 
  • Rör till sist ner chokladen och arbeta ihop till en smidig deg. Blockchoklad innehåller mjölk. Välj en fin mörk choklad, om du inte tål mjölkprotein. 
  • Klicka ut kakorna på papprad plåt, med stort mellanrum. Tryck till lite. Grädda i mitten av ugnen, 150 grader, 10–15 minuter.
 
 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0