Birthday Cupcake
slide show

Repris på hasselnötspannkakor

 
Det var länge sedan jag senast gjorde de här suveräna pannkakorna! Sååå goda!
 
 
Jag brukade äta dem med hallonkesella på, men nu hittade jag inte den smaken. Det fanns dock en 0,3%-ig kvarg med smak av hallon och rabarber. Eftersom inget socker var tillsatt i den, tog jag det säkra före det osäkra och köpte även en fetare variant med smak av vit choklad och kokos. Okej - behöver du fråga vilken som vann...?!!!
 
 
Här kommer receptet:
 
4 portioner
 
2 dl vetemjöl
1 1/2 dl hasselnötsmjöl
1 dl hirsflingor eller dinkelflingor (eller något liknande)
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 tsk stött kardemumma
2 1/2 dl vatten
1 ägg
3 msk smör
 
 
Topping:
smaksatt kesella
hallon
hackade rostade nötter
kokosflingor
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa in vatten och ägg till en slät smet. Låt stå och svälla i ca 5 minuter. Smält smör i en stekpanna och klicka ut plättar (ca 1/2 dl smet). Stek 1-2 minuter på varje sida på medelvärme. Toppa med någon smaksatt kesella, hallon (frysta eller färska), hackade rostade nötter och kokosflingor.
 
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0