Birthday Cupcake
slide show

Hallongrottor

Minst 20 kakor

200 gram rumsvarmt smör

1 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

4 ½ dl vetemjöl

Ca 1 dl hallonsylt

 

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader (160 grader om du har varmluftsugn). Blanda smör, strösocker och vaniljsocker. Antingen använder du degkrokar, eller så mosar du helt enkelt ingredienserna grundligt med händerna.

2. Blanda mjöl och bakpulver och arbeta in det i smör- och sockerblandningen.

3. Forma bollar. Den här smeten är ursprungligen tänkt till 20 kakor, men jag brukar göra flera av en sats. För att ge kakorna en festligare känsla brukar jag forma små bollar som jag sedan lägger i små kak- eller muffinsformar. De formar jag använder säljs på Lagerhaus.

4. Gör en fördjupning i varje boll. Om du gör 20 kakor direkt på plåten kan du göra fördjupningen med tummen. Om du gör flera små bollar i formar, kan de passa bra att använda något litet köksredskap för att trycka fördjupningen i bollarna. Jag använder skaftet på en trägaffel jag har i köket. Genom att doppa skaftet i mjöl emellanåt, fungerar det utmärkt som ”fördjupningsverktyg”. Tryck till så att du får ett ”hål” i kakan, doppa skaftet i lite mjöl så att det inte blir kladdigt, tryck hål i nästa kaka osv.

5. Fyll fördjupningen med ca 1 tsk hallonsylt. Om du har tänkt använda köpt sylt, kan jag tipsa om squeeze-varianten, som finns på flaska. Den är väldigt smidig att använda till de här kakorma! Om du har en lyxigare hemgjord sylt, får du istället klicka i den i kakorna med sked.

6. Grädda kakorna mitt i ugnen i 12-15 minuter. Var noga med att inte grädda dem för länge. Hallongrottor ska vara ljusa och smälta i munnen.

 

Som dekoration på hallongrottor är små ätbara guld- och silverstjärnor oslagbara! De glittrar vackert i hallonsylten och höjer verkligen hallongrottans status på kakfatet.  Titta in i mitt strösselförråd här på bloggen. Länkar till strösselförsäljare finns på startsidan.



 

Receptet är taget ur "Bullar-Kakor-Tårtor ur Allt om Mat".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0