Birthday Cupcake
slide show

Minttoppar

Ca 60 st

1 dl florsocker

200 gram rumsvarmt smör

1 dl potatismjöl

4 dl vetemjöl

Garnering:

100 gram mörk choklad

3-4 droppar pepparmyntsolja

 

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader (160 grader om du har varmluftsugn). Blanda socker, smör och de båda mjölsorterna. Antingen använder du degkrokar, eller så mosar du helt enkelt ingredienserna grundligt med händerna.

2. Rulla degen till små bollar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

3. Gör en liten fördjupning i kakans mitt. Jag använder skaftet på en trägaffel jag har i köket. Genom att doppa skaftet i mjöl emellanåt, fungerar det utmärkt som ”fördjupningsverktyg”. Tryck till så att du får ett ”hål” i kakan, doppa skaftet i lite mjöl så att det inte blir kladdigt, tryck hål i nästa kaka osv. Det går naturligtvis att använda fingrarna  istället för trägaffelsskaft!

4. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 10 minuter.

5. Låt kakorna svalna på plåten.

6. Smält chokladen. Traditionellt smälter man chokladen i ett vattenbad, och tillsätter pepparmyntsoljan och rör om. Personligen brukar jag smälta chokladen i en djup tallrik på lägsta temperaturen i mikrovågsugnen. Jag öppnar luckan då och då och rör om, för att försäkra mig om att den inte värms för mycket. På slutet blandar jag i pepparmyntsoljan.

7. Fyll fördjupningen i kakan med mintchokladen.

 

Lägg gärna en liten dekoration av något slag på chokladtoppen. En pytteliten polkagriskäpp eller några ätbara guldstjärnor ger kakan en extra lyxig känsla! Leta efter fina strössel via länkarna jag har lagt ut här på bloggen.

 

 

Receptet är taget ur ICA-förlagets ”Sju sorters kakor”.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0