Birthday Cupcake
slide show

Leilas granola...

 
 
 
 
...fast utan russin och torkade bär. Nästan all müsli och granola som säljs i butikerna innehåller torkade bär eller frukt och jag tycker tyvärr att det är riktigt äckligt. Bättre att göra sin egen granola och bara blanda i precis det man gillar!
 

2 dl hasselnötter
5 dl dinkelflingor
5 dl boveteflingor
2 dl sötmandel
1,5 dl pumpakärnor

0,75 dl honung
0,75 dl vatten
0,75 majsolja (alt. solros)

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
2. Häll ut hasselnötterna på en plåt med bakplåtspapper och rosta dem i cirka 10 minuter. 
3. Ta ut nötterna, låt dem svalna och gnugga sedan bort skalet mellan händerna. Släng skalen. (Fast jag köpte färdigrostade hasselnötter, som fick gå med i rostningen ändå.)
4. Blanda grynen med grovt hackad sötmandel och pumpakärnor på en plåt med bakplåtspapper.
5. Blanda ihop honung, olja och vatten i en skål och ringla det över grynen. Blanda runt.
6. Rosta grynen i 15-20 minuter och rör om då och då. (Om du vill blanda i torkade bär eller frukt, så gör du det när granolan har svalnat.)

 

När allt rostats klart stängde jag av ugnen, öppnade luckan på glänt och lät plåten stå kvar tills allt svalnat. Sedan hällde jag upp granolan i glasburkar. Sååå gott i yoghurt eller mjölk!

Receptet kommer från: blog.leila.se

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0