Birthday Cupcake
slide show

Marinerade morötter och champinjoner

Okej - jag vet - det här är en BAKBLOGG. Men nu har jag provat att snabbmarinera morötter
och färska champinjoner och jag bara måste dela med mig av recepten!
Det är sååå fräscht och gott till somriga maträtter!
 

  • 0,5 kg, ca 6 stora morötter eller 8-10 knipp- eller vårmorötter
  • 6 msk god olivolja
  • 3 msk god vinäger
  • 2 msk hackad persilja
  • 2 msk hackad färsk basilika eller 2 krm torkad basilika
  • 1 tsk honung
  • 2 krm salt
  • 1 krm vitpeppar
  • 0,5 klyfta vitlök
  • 2 msk hackad färsk ingefära
  • 1 krm chiliflakes (jag hade inga, men det gick bra utan)
  • 0,5 gul lök (den hoppade jag över!)
  1. Skala morötterna. Skär bort fästet.
  2. Skär morötterna i sneda slantar ca 2-3 mm tjocka (ev. på mandolin eller i matberedare) eller grova stavar ca 5 cm långa. 
  3. Koka upp 0,5 liter vatten med 0,5 tsk salt i en kastrull. 
  4. Koka morötterna i 3-4 minuter. De ska ha tuggmotstånd och vara lätt kokta. 
  5. Häll av morötterna i durkslag. Skölj dem med kallt vatten så de blir ljumma.
  6. Blanda olivolja, vinäger, hackad persilja, basilika, honung, chiliflakes samt salt och peppar i en skål. Skala och finhacka vitlök, ingefära samt gul lök och rör i marinaden. 
  7. Blanda ner morötterna. 
  8. De marinerade morötterna kan serveras direkt eller stå och få mer smak i kylen.
Receptet kommer från: receptfavoriter.se
 

  • ca 200 g färska små champinjoner, ansade
  • 1/2 msk vinäger (gärna balsamvinäger)
  • 1 1/2 msk olja (gärna olivolja)
  • 1 vitlöksklyfta, hackad
  • svartpeppar
  • strösocker
  • salt
  • Lägg svampen i en skål. Blanda vinäger och olja. Smaka av med svartpeppar, socker och salt. Häll marinaden över champinjonerna.
Receptet kommer från: icakuriren.se
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0