Birthday Cupcake
slide show

Havrekanelrutor



ca 24 st
100 gram rumsvarmt smör
3 dl strösocker
3 dl mjölk
1 ägg
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker

Fyllning:
300 gram rumsvarmt smör
3 dl strösocker
4 1/2 dl havregryn
6 tsk kanel


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader (200 grader för varmluftsugn). Rör smör och socker vitt i en bunke. (Fast jag brukar mosa ihop det med händerna.)
2. Blanda ner mjölk, ägg och mjölet blandat med bakpulver och vaniljsocker.
3. Fördela degen jämnt på ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 30-40 cm.
4. Blanda ingredienserna till fyllningen och klicka ut den på degen i långpannan. Det görs enklast med händerna.
5. Grädda kakan i den nedre delen av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna och skär i rutor.


Jag är normalt inte så förtjust i mjuka kakor och tårtor som innehåller bakpulver. Jag tycker att bakpulvret ger en torr och tråkig konstistens. De här havrekanelrutorna utgör dock ett undantag! De görs mycket snabbare än bullar, doftar förföriskt och smakar ännu bättre. Fyllningen gör att "kakorna" blir saftiga. Om du gillar kanel kommer du att älska dem! 
I originalreceptet innehåller fyllningen bara 200 gr smör, 2 dl socker, 3 dl havregryn och 4 tsk kanel, men jag tycker att det blir mycket godare med mer fyllning.
Just de här kakorna har jag bakat utan gluten och laktos vid ett tillfälle och det gick alldeles utmärkt.

PS. Jag använder mina kollegor som försökskaniner och kakbedömare.
=)


Receptet är taget ur "Hembakat" 2/2010
Trackback
RSS 2.0