Birthday Cupcake
slide show

Snabbaste hallonrutorna...

...här bakade på blått hallonsocker - därav den märkliga nyansen!

 

 

12 stora bitar

4 ägg

4 dl strösocker

4 dl vetemjöl

1/2 liter hallon (djupfrysta fungerar om du inte har färska)

1/2 dl strösocker

100 gram smör

 

Gör så här:

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner mjölet. Bred ut smeten i en form, ca 35-25 cm, klädd med bakplåtspapper.

2. Fördela bären över hela smeten. Djupfrysta bär behöver inte tinas. Strö över socker och täck med tunt hyvlat smör. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter på 200 grader (175 grader i varmluftsugn). Känn med en sticka, kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten när den är färdiggräddad. Låt svalna. Skär i rutor. Pudra gärna över lite florsocker före servering.

 

 

 

Nej, jag har inte tänkt gratinera kakorna med ost! Jag har hyvlat smörskivor som jag har

lagt ovanpå kakan. De smälter in i kakan under gräddningen.

 

Det här sockret med hallonsmak köpte jag på en "godisfabrik" i en by i Frankrike.

Jag har inte hittat någon liknande produkt i Sverige.

 

 

Receptet kommer ur tidningen "Hemmets Baka" april 2012

 

Trackback
RSS 2.0