Birthday Cupcake
slide show

Smaskiga chokladrutor

Om du bara ska baka en enda kaka till fikat - låt det bli den här!

 

40-50 st

200 gram smör

3 dl strösocker

2 st ägg

1 dl kakao

2 dl vetemjöl

4 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

 

Till topping:

2 dl grädde

2 dl socker

2 msk ljus sirap

100 gram mörk blockchoklad

100 gram smör

 

 

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull och ta av från värmen, rör sedan ned socker och ägg, därefter de torra ingredienserna.

Bred ut smeten i en liten långpanna ca 20x35 cm. Jag smörade och bröade formen lite lätt innan jag hällde i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 15-20 min.

När kakan är gräddad är det dags att göra toppingen. Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Koka 10-15 min under omrörning till 118-120 grader.

Ta från värmen och rör ned smöret klickvis.

Nu är det lagom att vända kakan upp och ner på ett smör- eller bakplåtspapper. Bred toppingen över kakan och låt svalna en stund, ställ sedan in den i kylskåpet för att stelna ordentligt.

Skär sedan i små bitar på 3x3 cm.

 

Receptet är kopierat från systrarnasbakblogg.blogspot.se

 

Oj, oj, oj!!! Det här var definitivt bland det godaste jag har ätit i kakväg! Och då innehåller den bakpulver, som är min stora skräck i kakor. Själva chokladkakan är precis lagom tjock och chokladkolaglasyren är underbart tjock och smakar som en dröm. Måste provas!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0