Birthday Cupcake
slide show

Baklava

 
There's a first time for everything! Baklava har jag aldrig bakat tidigare! I morgon ska jag till
ett asylboende och hjälpa till att sortera och dela ut kläder till nyanlända personer som ska bo där.
Först tänkte jag baka något typiskt svenskt att ta med och bjuda på, men om man längtar hem är
det ju härligare att känna smaken av sitt hemland, så nu gör jag ett försök med baklava som är
ett vanligt bakverk i mellanöstern. Nästa gång kanske jag tar med hallongrottor istället. :)
30 st (fast jag gjorde bara 24 st)
Sockerlag
  • 400 gram vatten
  • 350 gram strösocker
  • citronsaft
  • 1 msk apelsinblomsvatten (fast det hade jag inget hemma...)
Baklava
  • 1 pkt filodeg (250 g)
  • 225 gram smör
  • 100 gram pistagenötter
  • 200 gram valnötter
  • 100 gram mandlar
  • 1/2 tsk kanel
  1. Sockerlag: Koka upp vatten, strösocker och citronsaft till 104 grader cirka 3 minuter. Ställ åt sidan, låt svalna och smaksätt med apelsinblom.
  2. Baklava: Se till att filodegen har tinat. Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret i en kastrull. Kör pistagenötter, valnötter, mandlar och kanel i en matberedare så att du får grova hackade nötter, har du ingen hemma får du hacka förhand. Pensla botten och sidorna på en bakform som är 23x32 cm med smör.
  3. Lägg ett ark med filodeg i botten, pensla med smör och skär av överflödig deg, upprepa 2 gånger till så att du totalt har 3 lager. Lägg ut ett jämt lager av hälften av nötterna och upprepa igen med 3 lager.
  4. Lägg på ett sista lager med nötter och sedan 5 lager ark med smör mellan varje. Dela sedan upp baklavan med en vass kniv i 30 lika stora bitar och grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 25 minuter, eller tills baklavan fått en fin gyllenbrun färg.
  5. Ta ut baklavan ur ugnen och slå på ett jämt lager med sockerlag. Låt suga åt sig av lagen och svalna helt innan du serverar.
Receptet är kopierat från: http://mittkok.expressen.se/recept/roys-baklava/
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0