Birthday Cupcake
slide show

Hasselnötscupcakes

Underbara cupcakes bakade av bästa Maja!


10 st

175 gram rumsvarmt smör
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker (eller 3/4 tsk vaniljpulver)
3 ägg, lätt uppvispade
55 gram malda hasselnötter
2 1/2 dl extra fint mjöl (eller vanligt vetemjöl som du siktar i smeten)
Topping:
225 gram rumsvarmt smör
1 msk grädde eller mjölk
6 dl florsocker (som du gärna kan sikta ner i smöret)
10 små chokladbitar
strössel


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader (160 grader om du har varmluftsugn). Ställ 10 muffinsformar i en muffinsplåt.
2. Vispa smör och socker lätt och pösigt i en skål. Häll i vaniljsockret/vaniljpulvret. Tillsätt sedan äggen, ett i taget, och sedan de malda nötterna och mjölet.
3. Klicka ut smeten i muffinsformarna.
4. Grädda muffinsarna mitt i ugnen i 20-25 minuter eller tills de är gyllenbruna. Låt svalna på galler.
5. Blanda nu ingredienserna till toppingen: vispa ihop smör och grädde/mjölk i en skål. Tillsätt florsockret, lite i taget, och vispa tills du får en mjuk smet.
6. Fyll en spritsform med en stor stjärntopp med toppingen och spritsa den runt, runt på muffinsarna. Strö över lite vackert strössel och tryck slutligen i en chokladbit i varje muffins.
7. Ät och njuuut!


Min underbara Maja bakade dessa cupcakes idag, helt på egen hand, och de blev sååå goda! Vi blev båda väldigt glada när vi kom ihåg att jag köpt stora chokladstjärnor i England i våras. Det fanns bara åtta, så hon fick skarva i med två chokladlöv, vilka också var fina.
Det ser inte klokt ut att skriva "muffins" med plural-s i singularis, men det känns ändå mest naturligt. Hmmm... Eller "muffinsarna" i bestämd form pluralis. Jag vet. Men jag tar mig den friheten i egenskap av språklärare och översättare! Suveränt goda är de i alla fall. Jag gillar mest att de inte innehåller bakpulver, för jag är inte så förtjust i bakpulver. Jag tycker att bakpulver har en tendens att "förtorra" bakverk. En smaksak - jag vet. De här "cupcakesen" (bestämd form plural - he,he) är allt annat än torra och tråkiga!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0