Birthday Cupcake
slide show

Vaniljhorn

...eller Beritkakor som jag kallar dem, efter min älskade moster som brukade baka dem.



ca 50 st (fast jag gjorde 30 stora)

5 dl vetemjöl
200 gram smör (varken iskallt eller helt rumsvarmt)
2 msk vaniljsocker (eller 1 msk vaniljsocker och 1/2 msk vaniljpulver)
strösocker till garnering



Gör så här:
1. Hacka samman smör, mjöl och vanilj till en grynig massa. Arbete ihop massan med händerna till en smidig deg. Låt degen stå kallt en stund.
2. Rulla ut degen till ca 8 cm långa pinnar, som är något tjockare på mitten. (Om degen fastnar i underlaget kan du strö ut väldigt tunt med mjöl på bakbordet/diskbänken). Böj pinnarna försiktigt till "horn".
3. Grädda dem mitt i ugnen i ca 12 minuter på 175 grader (160 grader om du har varmluftsugn).
4. Tag ut vaniljhornen och låt dem svalna en liten aning. Vänd dem i strösocker medan de fortfarande är varma.
Jag älskar de här anspråkslösa kakorna! De består bara av fyra simpla ingredienser, men de smakar underbart. För mig blir de särskilt speciella eftersom de påminner mig om min moster, som brukade baka dem när jag var liten. Hon lever inte längre, men det känns som att jag fikar tillsammans med henne när jag äter de här kakorna. Jag vill passa på att påpeka att hon gjorde dem mycket finare!


Receptet är taget ur ICA-förlagets "Sju sorters kakor"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0