Birthday Cupcake
slide show

Laktos- och glutenfria småkakor

 

Nu har jag experimenterat med laktos- och glutenfria ingredienser för att baka kakor som passar fler på en gång. Först gick det komplett åt skogen, sedan lite bättre och slutligen - halvbra. Hallongrottorna blev till hallonflarn. Ingefärskakorna med citron, som skulle bli små avlånga kakor, blev ett enda stort flarn som täckte hela plåten (ja, jag svor - och ganska mycket). Men Chocolate Chip Cookies (receptet finns under kategorin cookies) fungerade direkt! 

Mjölkfritt smör är väldigt kladdigt och stelnar aldrig riktigt, ens i kylen. Glutenfritt mjöl flyter ut. Jag provade även att göra hallongrottorna i små aluminiumformar. Det hade säkert fungerat bra om jag inte fyllt formarna med för mycket smet. Det bubblade över och hamnade till stor del på plåten. Lärdom: minska mängden smet/form. Ingefärskakorna med citron bakade jag sedan i aluminiumformar istället. Nu var jag noga med att inte fylla dem för mycket, så de blev helt okej. Men som sagt - vinnaren blev Choclate Chip Cookies!

 

Ingefärskakor med citron (fast med gluten och laktos)

ca 40 st

(20 hackade mandlar) 


rivet skal av 1/2 citron 


1 msk mald ingefära 


3 1/2 dl vetemjöl 


knappt 1 tsk bakpulver 


150 g smör eller margarin 


1 1/2 dl socker 


2 msk ljus sirap

 

Gör så här:

Finhacka mandeln (den kan uteslutas). Mät upp mjölet i en skål. Blanda ner citronskal, bakpulver, ingefära och den hackade mandeln.

Rör smör eller margarin poröst med socker och sirap i en bunke. Tillsätt hälften av mjölblandningen, och sedan resten. Arbeta snabbt ihop allt till en deg. Dela degen i 4 bitar och rulla ut till smala rullar som läggs två och två på plåtar klädda med bakplåtspapper (eller direkt på plåtar). Platta ut rullarna med handen till flata längder. Räffla sedan också tätt med en vanlig gaffel.

Grädda mitt i ugnen i 200 graders ugnsvärme i 10-12 minuter. Låt längderna svalna lite men inte kallna helt. Skär dem lite på snedden i rätt långa bitar.

 

Om du väljer att göra dem utan laktos och gluten rekommenderar jag att du gör dem i ett gäng aluminiumformar istället!

 

Receptet är kopierat från dn.se (Anna Bergenström)

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0