Birthday Cupcake
slide show

Minibiskvier


 
ca 30 st
Bottnar
100 gram sötmandel
1 1/2 dl strösocker
1 äggvita

Smörkräm
100 gram rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kakao

Garnering
125-150 gram mörk choklad
 
Gör så här:
 
1. Börja med bottnarna: Sätt ugnen på 175 grader. Skålla, skala och mal sötmandeln. Blanda mandeln med sockret.
2. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner i mandelblandningen.
3. Klicka ut mandelsmeten till ca 30 små, runda bottnar på en bakpappersklädd plåt. (Det kan vara en bra idé att smörja och mjöla bakplåtspappret.) Grädda bottnarna mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt dem kallna på galler.
4. Gör krämen: Rör smör med florsocker, äggula, vaniljsocker och kakao till en jämn kräm.
5. Bred chokladsmörkrämen lite toppigt på undersidan av bottnarna. Låt kakorna stå kallt en stund. Ställ gärna in dem i frysen.
6. Smält chokladen i vattenbad eller mikrovågsugn. Doppa kakorna hastigt i chokladen så att krämen täcks helt. Låt biskvierna stå kallt tills de ska serveras.
 
 
Biskvier kan bli min nya passion. Det var pilligt och kladdigt och tidskrävande att göra dem, men superkul! Jag gjorde även en hallonvariant där jag bytte ut kakaon mot ett drygt hekto färska hallon som jag mosade - och så lade jag till ytterligare en deciliter florsocker. Om du gillar att dekorera cupcakes kommer du att gilla att dekorera biskvier också. Till mina chokladbiskvier använde jag det ätbara bladguld jag beställde från England förra året. Hallonbiskvierna dekorerades med ätbart rött glitter och små chokladstjärnor. Jag lyckades göra 30 mandelbottnar, men fyllningen räckte bara till 25 biskvier. Med andra ord fyllde jag varje biskvi för mycket... Men jag ville ju att de skulle vara toppiga och inte platta! :)
 
Receptet kommer från kokaihop.se
Trackback
RSS 2.0