Birthday Cupcake
slide show

Hjärtekakor av mördeg


40-50 st

 

5 dl vetemjöl

1 dl strösocker

200 gram smör

1 äggula

strösocker och kanel till garnering (om du inte gör kristyr vill säga)

Kristyr:

4 dl florsocker

1 äggvita

2 krm ättikssprit

ev. karamellfärg

 

Gör så här:

1. Lägg mjölet i en skål eller i en hög på bakbordet. Gör en fördjupning och lägg i socker och smör skuret i bitar. Finfördela smöret med en kniv eller gaffel (eller fingrarna).

2. Tillsätt äggulan och arbeta ihop allt till en deg (eller blanda i en matberedare). Låt degen vila minst 1 timme i kylskåp.

3. Sätt ugnen på 200 grader (175 grader om du har varmluftsugn). Kavla ut degen på mjölat bakbord. Stansa ut kakor med mått.

4. Lägg kakorna på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda dem mitt i ugnen i 8-10 minuter. Här kan du välja att strö socker och kanel på kakorna medan de är varma. Låt kakorna svalna på plåten. Om du hellre vill dekorera dem med kristyr, fortsätter du med punkt 5:

5. Vispa samman ingredienserna till kristyren till en fast smet. Använd gärna elvisp.

6. Fyll i en spritspåse och skriv små budskap på kakorna eller täck dem helt med kristyr i fina färger.

~
Mördegskakor görs på världens enklaste recept, men ändå blir de så goda. Genom att variera dekorationerna på dem, blir de nästan som olika sorters kakor. För att skapa det randiga mönstret, som på bilden, gör du först en "ram" av kristyr. Sedan fyller du hela kakan med något lösare kristyr och gör ränder på tvären med en annan färg. Dra så en tandpetare eller liknande uppifrån och ner på kakan. Inte min bästa förklaring känner jag nu... Jag hoppas att jag ger mina stackars engelskelever tydligare instruktioner på jobbet! :)
~
Receptet kommer ur tidningen "Hembakat" nr 1/2012

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0