Birthday Cupcake
slide show

Selmas sockerkaka

3 ägg

3 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

4 msk vaniljsocker

1 dl varmt vatten

50 gram smör

 

Gör så här:

Smöra och bröa en sockerkaksform. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten - vispa inte. Rör ner det smälta smöret och vattnet. Häll smeten i formen och grädda kakan i 25-35 minuter på 175 grader (drygt 150 grader om du har varmluftsugn). Ta ut kakan och låt den svalna en stund innan du stjälper upp den.

~

Jag är ingen sockerkaksmänniska. Jag bakar sällan sådant som kräver bakpulver, för jag tycker att det blir torrt. Nu var det dock min dotter Selma som blev sugen på sockerkaka, och då bakar jag gärna. För att vara sockerkaka blev den ganska saftig. Komiskt nog blandade vi ihop två recept, eftersom jag är lite för spontan för att följa instruktioner, så vi bestämde oss för att döpa den till Selmas sockerkaka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0