Birthday Cupcake
slide show

Cheesecake med västkustkänsla

 
7 skivor kavring
75 gram smör
2 gelatinblad (eller motsvarande mängd vegetariskt gelatin)
4 ägg
10 kalla kokta färskpotatisar
300 gram kallrökt lax
1 kruka gräslök
1 citron
2 dl lätt crème fraiche
200 gram philadelphiaostsalt och svartpeppar
 
2 knippor rädisor
1 gurka
1 kruka dill
2 tsk pressad citronsaft
1/2 dl rapsolja
 
Gör så här:
1. Smula kavringen i en matberedare. Smält fettet. Häll det över kavringen och mixa ihop. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
2. Lägg gelatinbladen i vatten enligt ansvisningen på förpackningen.
3. Hårdkoka äggen, låt dem kalna i kallt vatten och skala dem. Tärna ägg, potatis och lax fint. Skär gräslöken fint. Riv av det yttersta av citronen.
4. Rör ihop crème fraiche och philadelphiaost. Blanda ner potatis, lax, ägg, gräslök och citronskal. Smaksätt med salt, peppar och citronsaft.
5. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och smält dem på svag värme i en kastrull. Rör ner lite av lax- och potatisblandningen i gelatinet och se till att det blandas. Tillsätt resten av blandningen och blanda ordentligt.
6. Häll fyllningen i formen, jämna till ytan och ställ den i kylen i minst sex timmar.
7. Ansa rädisorna och skär dem i små klyftor. Skala, kärna ur och skär gurkan i små tärningar. Skär dillen grovt.
8. Blanda rädisor, gurka och dill med citronsaft och rapsolja. 
9. Garnera cheesecaken med grönsakerna.
 
Okej, nu måste jag erkänna att jag inte riktigt följde receptet... Till att börja med var jag övertygad om att jag hade kavring i frysen, varför jag inte köpte någon när jag var i affären. Väl hemma upptäckte jag att det var vörtbröd och inte kavring som låg i ett hörn av frysboxen. Affären var stängd och vörtbröd är ju också lite sött i smaken, så jag körde på det istället. 300 gram lax står det i receptet, men jag hade köpt 2x200 gram. Efter att ha kladdat med det första paketet, orkade jag inte öppna det andra. Alltså rörde jag bara ner 200 gram lax i fyllningen. Resultatet blev en ganska ointressant färskostpaj med en touch av jul... Den var helt okej, men jag förstod att mer lax - och kavring istället för vörtbröd - hade gjort en väldig skillnad. Ibland ska det inte höftas och fuskas! :) Slutligen: använd helst en pajform med löstagbar kant, annars måste pajen "hackas" loss ur pajformen. 
 
Receptet kommer från ICA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0