Birthday Cupcake
slide show

Chokladmaränger

 
 
ca 10 st (eller 5 monsterstora)
 
3 äggvitor
2 dl socker
50 gram mörk choklad
 
Häll äggvitor och socker i en metallskål.
Sätt den över en kastrull med sjudande vatten och vispa med elvisp i 5-10 minuter.
Tag skålen från värmen och vispa marängen sval och tjock (jag hällde iskallt vatten i kastrullen och satte tillbaka metallskålen på den när jag vispade marängen sval). 
Smält chokladen och häll den över den avsvalnade marängsmeten. Rör om 1-2 gånger så att massan blir randig, inte jämnt brun. 
Klicka ut stora högar på bakplåtspapper på en plåt.
Grädda mitt i ugnen på 125 grader (drygt 100 grader om du har varmluftsugn) i drygt en timme.
 
Idag bakade jag Daimpajer och fick äggvitor över. Ofta sparar jag dem i ett glas i kylen och återupptäcker dem en vecka senare när de inte ser så roliga ut längre. Slöseri! Alltså använde jag dem genast till att göra maränger. Enkelt! Fast vispandet tog sin lilla tid... 
 
Receptet kommer från boken "Choklad - förföriskt gott från krämigaste vit till mumsigaste mörk" av Johan Åkerberg på Tukan Förlag, 2010.
 

Kommentarer
Postat av: Alice

Blir det någon julkalender med recept i år? :)

Svar: Jag hinner inte det i år... :(
Eva Säverström Swartz

2012-12-01 @ 12:45:22
URL: http://lallizzlife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0