Birthday Cupcake
slide show

Gluten-, mjölkprotein- och äggfria saffransbullar

 
 
35-50 bullar beroende på storlek (förstås)
 

150 g mjölkfritt margarin

5 dl havremjölk, sojamjölk eller den mjölk som du tål.

1-1,5 gram saffran (2-3 påsar)

50 g jäst

drygt 1 msk fiberhusk

1 ägg (kan uteslutas eller ersättas av Orgran no egg)

en halv tsk salt

1½ dl strösocker

2-3 tsk nystött kardemumma

10-12 dl Schärs Mix C, alt annan naturlig glutenfri mjölmix. Mängden är ungefärlig. Använder du vetestärkelsebaserad mix, ökar du mängden med någon dl.

 

Fyllning:

150 g mjölkfritt margarin

1 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

1 msk mald kardemumma

(1 krm salt lyfter smaken ytterligare)

(Men jag rekommenderar varmt att fyllningen dubbleras!)

 

Smält det mjölkfria margarinet och häll i havremjölken. Värm till 35-37 grader. (Hellre lite svalare än för varmt). Blanda i saffranet och rör om.

Smula jästen i en bunke eller allra helst en bakmaskin eller hushållsassistent. Häll över degspadet och blanda till jästen löst upp sig.
Häll i husken och låt svälla i ca 10 minuter.

Blanda sedan i ägg, socker, salt och kardemumma. Blanda väl.

Tillsätt sedan mjölmixern du valt. Börja med drygt 10 dl, kör en ca 4-5 minuter för att se hur konsistensen är. Blanda i så mycket till som du tycker att du behöver. Degen ska kännas lösare och ordentligt kletigare än vad du föreställer dig – heller för kladdig än för fast. Men den ska kännas sammanhållen och som en deg.

Lägg 50 bullformar på en plåt (eller strunta i det om du ska göra 35 utan bullform). Förbered fyllningen. Lättare att bre ut om den är lite mjuk.
Ta upp degen på bakbord, mjölat med valfritt glutenfritt mjöl. Dela i 4 delar och kavla  med lätt hand ut till rektanglar. Bred på fyllningen. Skär rullarna i ca 3 cm tjocka delar, lägg i bullformarna. Låt jäsa ca 45 minuter under duk.

Okej – dags för en kommentar av mig - Eva! Här slutade jag att följa instruktionerna, för degen var helt osmidig och bara gick sönder när jag jobbade med den. Jag kavlade ut rektanglar och bredde på fyllningen och skar degen i bitar. Sedan tänkte jag att jag skulle snurra till degen till ”kringlor” ungefär, men det gick sämre än uselt!!! Då bestämde jag mig för att knöla ihop bullarna istället och rulla dem till bollar. Fyllningen fanns ju ändå där, så det skulle ju inte påverka smaken. Sagt och gjort! Det blev drygt 30 bollbullar.

Låt dem jäsa ca 30-40 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader (jag tog drygt 200 grader i varmluftsugn, för jag gillar ljusa bullar).

Pensla med ägg, strö över lite pärlsocker. Strunta i att pensla bullarna om du inte tål ägg. Grädda bullarna i 7 minuter. Om du inte penslade bullarna med ägg kan du  pensla bullarna med smält mjölkfritt smör och doppa dem i strösocker så fort de kommer ur ugnen. Låt svalna på galler.

 
Jag är en riktigt simpel amatör när det gäller att baka utan gluten. Fasiken vad svårt det är! Men jag ska bli bättre. I min kompis familj finns det glutenintolerans och mjölkprotein- och äggallergi. Det är en utmaning att bjuda på något som samtliga familjemedlemmar kan äta. Men jag fortsätter att försöka få till något skapligt gott! 
 
Recepet kommer från: bakomatforalla.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0