Birthday Cupcake
slide show

Dammsugare

 

Ca 20 st

 

100 gram smör

1 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker

3 msk kakao

4 dl kaksmulor (jag tog 1/4 färdig sockerkaksbotten från ICA, 2 digestivekex samt en bit brownie med choklad- och jordnötstopping som jag hittade i frysen)

arraksessens eller punsch efter smak (jag tog bara 1/3 krm eftersom jag egentligen inte gillar vare sig arrak eller punsch)

1 ½ tårtlock av marsipan (eller 200 gram marsipan som du kavlar ut med 2 msk florsocker)

100 gram mörk choklad

ev. strössel

 

Gör så här:

Rör smör, florsocker, vaniljsocker och kakao poröst. Ha i kaksmulorna och blanda väl.Tillsätt arraksessens eller punsch.Forma till runda, fingertjocka (eller tjockare om du vill!) längder och låt dessa stå kallt en stund. Skär längderna i 20 bitar. Rulla ut tårtlocket, skär till lagom stora bitar och rulla in kakbitarna i marsipanen. Smält chokladen och doppa ändarna på dammsugarna i chokladen och strö eventuellt över strössel innan du lägger dem kallt för att chokladen ska stelna.

 

Egentligen tycker jag inte om bakverk med smak av arrak eller punsch, men i måttliga mängder fungerar det. Annars är chokladsmeten riktigt, riktigt god och även om det var lite kladdigt var det här lättbakade små bakverk!

 

Receptet kommer från tasteline.se 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0