Birthday Cupcake
slide show

Rågsiktskakor på surdeg

 

 

4 st hålkakor

 

4 dl mjölk

1 dl surdeg

1 tsk salt

2 dl ljus sirap (ger verkligen ett sött bröd - minska om du vill)

2 msk farinsocker (ej i originalreceptet, men jag ville försäkra mig om en söt smak)

(1 1/2 msk finstött anis och fänkål om du gillar brödkryddor)

ca 6 dl rågsikt

ca 2 dl rågmjöl

ca 6 dl vetemjöl special eller t.ex. manitoba cream

 

Gör så här:

1. Blanda mjölk och surdeg. Om du tvivlar på surdegens jäskraft eller har bråttom, kan du tillsätta lite jäst också.

2. Tillsätt salt, sirap, farinsocker (och kryddor om du ska ha det) samt mjölet. Knåda i matberedare på låg hastighet i 10 minuter. Om degen verkar för "hård" kan du tillsätta en eller ett par matskedar ljummet vatten. Låt degen jäsa i 1-5 timmar, beroende på hur mycket jäst du har haft i. Om du enbart använder surdeg kan de ta ett antal timmar. Håll koll så att degen inte jäser ur bunken!

3. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den smidig. Dela degen i fyra delar och kavla ut dem till runda kakor. Ta ut ett litet hål i mitten av varje kaka. Nagga med gaffel och lägg på smord plåt eller på bakplåtspapper på en plåt.

4. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter - eller en timme om du inte använt någon jäst.

5. Grädda i 225 grader (200 grader i varmluftsugn) i ca 10 min.

 

Okej, inte de snyggaste hålkakor jag har bakat... Det är lätt att glömma att surdegsbröd inte jäser på samma sätt som deg med jäst i, varför risken är stor att man trycker ut kakorna för mycket på plåten. Men de blev i alla fall ruggigt goda! Antingen ska rågbröd vara osötat eller så ska det vara rejält sötat, tycker jag. De här blev minst sagt just: rejält sötade.

 

Receptet kommer från brodattbaka.blogspot.se. 


Kommentarer
Postat av: Aino

Hej Eva, tack för inspiration. Med min nyinköpta assistent har jag just bakat dessa. Jättegott, trots att jag minskade på sirapsmängden. Ha det fint!

2014-01-08 @ 15:45:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0