Birthday Cupcake
slide show

Valnötsflarn

 
ca 20 st
 
100 gram smör
1 msk ljus sirap
1/2 dl vatten
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
100 gram valnötter
2 dl brun farin strö
1 krm vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
50 gram mörk choklad strössel
 
Smält smöret i en kastrull. Blanda i sirap och vatten och låt svalna något. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och slå över vätskan och rör ihop allt till en smet. Klicka ut högar glest på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda på 175 grader (ca 160 grader om du har varmluftsugn) i ca 15 minuter mitt i ugnen. Låt svalna. Smält chokladen och ringla den i valfritt mönster på kakorna. Strö på strössel innan chokladen stelnar.
 
 
Originalreceptet kommer ur tidningen Baka nr 2/2013 och heter då Valnötscookies, men då innehåller det 2 dl ljust muskovadosocker istället för farin+vaniljsocker. Dessutom doppas halva kakan i choklad och pyntas med hackade valnötter. Jag hittade dock inte muskovadosockret förrän jag bakat klart, så jag modifierade lite...som vanligt... Utseendemässigt blev inte mina kakor som på bilden i tidningen. Mina flöt ut som havreflarn, vilket gjorde att jag tyckte att det passade bättre att ringla på choklad istället för att doppa de tunna flarnen. Goda blev de i alla fall!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0