Birthday Cupcake
slide show

Jitterbuggare med jordgubbssmak

 
40-50 st
 
4 1/2-5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
200 gram smör
 
Fyllning:
1 dl jordgubbsmarmelad
2 äggvitor
4 msk strösocker
 
Gör så här:
Hacka samman mjöl, socker och smör (tillsätt någon tesked kallt vatten om degen smular sönder trots bearbetning). Låt degen vila svalt.
Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt sockret under fortsatt vispning. 
Dela mördegen i två bitar och kavla ut varje del till 1/2 cm tjock rektangel, 16x30 cm. Bred hälften av marmeladen på respektive rektangel. Gör likadant med marängen. Rulla ihop rektanglarna till två "rulltårtor". Lägg dem på en skärbräda och ställ dem kallt en stund. Ta fram och skär rullarna i ca 1/2 cm tjocka skivor. Lägg dem på bakplåtspapper på plåt. 
Grädda mitt i ugnen på 175 grader (ca 175 grader även i varmluftsugn).
 
Jag vet inte hur många gånger jag har bläddrat förbi recept och bilder på "jitterbuggare" i tidningar och böcker. Det har alltid sett så krångligt ut och jag har inte trott att de är särskilt goda. Men tji fick jag! Okej - det var lite kladdigt, men inte svårt. Och kombinationen mördeg och maräng var underbar! Jordgubbsmarmeladen tillsatte jag för en extra "knorr". Välj din egen smaksättning eller strunta helt i "knorren"!
 
Receptet kommer ur ICA-förlagets "Sju sorters kakor"
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0