Birthday Cupcake
slide show

Laktosfria cupcakes

 
10 stora eller 20 små
 
 
Laktosfria chokladmuffins

100 gr laktosfritt smör

100 gram mjölkfri choklad (t.ex. Plamil Organics)

1 dl laktosfri mjölk

2 st ägg

1½ dl socker

2½ dl mjöl

1 tsk bakpulver

2 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

1 msk potatismjöl

 

Gör så här:

1. Smält smöret. Blanda i chokladen så att den smälter. Tillsätt mjölken.




2. Vispa ägg och socker.




3. Blanda de torra ingredienserna. Vänd ner i smeten växelvis med smöret.




4. Fyll muffinsformar som står i en muffinsplåt till ca 3/4 med smet.




5. Grädda i 225 grader (200 grader om du har varmluftsugn) i ca 10-12 min. Låt svalna.

 

Mjölkfri frosting

3 dl laktosfri grädde

250 gram ”Sour Supreme” från Tofutti (ersätter marscarpone eller färskost)

ca 1 dl florsocker

 

Vispa grädden i en skål. Rör ihop Sour Supreme och florsocker till en jämn smet i en annan skål.

Blanda grädden och Sour Supreme-röran. Om frostingen känns lös, vispa lite extra med elvisp tills den känns lagom fast.

Spritsa eller bred frostingen över muffinsen och dekorera om du vill.  

 

Snart är det dags för studentutspring igen. Det är alltid lite sorgligt att ta farväl av eleverna, så i dag passade jag på att bjuda en grupp avgångselever på fika för att få umgås med dem en sista gång. För att alla skulle kunna smaka fick jag utesluta laktos och nötter. De små vimplarna köpte jag på butiken TGR och de fina muffinsformarna kommer från Panduro.

 

 
 
Jag älskar vimplar! Just nu är det väldigt populärt med vimplar,
så de går att köpa lite överallt. Själv valde jag att sy egna. 

Kommentarer
Postat av: Marina

Jättefina saker här och vimplarna var jätterara.
Kram

2013-06-22 @ 14:26:29
URL: http://www.frideborgsmys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0