Birthday Cupcake
slide show

Pridecookies

 
Snart är det Pridefestival i Norrköping och Prideparaden går av stapeln 2 maj!
Därför blev jag inspirerad att baka något på Pridetemat.
 
 
Jag hittade ett mörkligt recept på nätet som jag använde, men degen blev inte alls bra,
så jag bifogar Leilas recept istället och räknar kallt med att det är bättre.
 

Mördeg av Leila Lindholm:

150 gram kallt smör

4 dl vetemjöl

½ dl florsocker

1 st ägg

½ msk vatten

(1 äggvita+1 msk vatten för att klistra ihop degarna)

(Jag lägger till 1 tsk vaniljsocker.)

Nyp ihop tärnat, kallt smör med vetemjöl och florsocker. 
Tillsätt ägget och vattnet och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte.

Innan du lägger den i kylen, delar du degen i sex delar och färgar varje del i en egen färg (röd, orange, gul, grön, blå och lila). Jag beställde ”pastafärger” från Wiltons. Tänk på att det behövs en väldigt liten mängd ”pastafärg” jämfört med vanliga ”karamellfärger” som säljs i matbutikerna. Försök att blanda in färgerna genom att nypa in dem snarare än att knåda degen.

Plasta degarna och låt dem vila i kylen i minst 30 minuter. Ta fram degarna och kavla ut dem i sex rektangulära bitar, som är ca 4mm tjocka. Låt rektanglarna vila i kylen en stund. Ta ut bitarna och klistra ihop dem på varandra med hjälp av äggvita blandad med kallt vatten. En Prideflagga är röd-orange-gul-grön-blå-lila, i den ordningen. Du får alltså en rektangel i sex lager. Lägg rektangeln i kylen 20-30 minuter.

Ta fram och skär i små rektanglar, likt flaggor.

Lägg på bakplåtspapper på plåt och grädda på 175 grader (160 grader om du har varmluftsugn) i 8-10 minuter. Ta-da!!!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0