Birthday Cupcake
slide show

Vegansk kladdkaka

 
 Jag erkänner - jag trodde att kakan skulle bli jätteäcklig. Jag har provat att baka kladdkaka utan ägg och mjölkprotein förut och den var förfärlig, men den här blev både saftig och chokladigt god!!!
 
 
3 dl mjöl
125 g margarin
2 dl strösocker
2 dl Oatly iMat grädde (fast jag använde sojagrädde)
1,5 dl kakao
50 g hackad mörk choklad (kom ihåg att den ska vara mjölkfri)
2 msk ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
Ströbröd och margarin till formen (mjölkfritt förstås)
 
 
GÖR SÅ HÄR: Sätt på ugnen på 175° Smörj en form (ca 20cm i diameter) med margarin och bröa den med strödbröd. Mät/väg upp alla torra ingredienser i en bunke. Hacka chokladen och blanda detta med de torra ingredienserna Smält margarinet och blanda med grädden och sirapen. Häll över vätskan i bunken med de torra ingredienserna. Rör om till en smet. Grädda mitt i ugnen på 175° i 15-18 minuter. Observera att detta endast är en riktlinje, hur pass länge den ska stå inne skiljer sig från en ugn till en annan. Låt kakan svalna och toppa med färska bär och pudra över lite florsocker.
 
 
Receptet kommer från: vegoteket.se
 
 
Mina elever fikar i min trädgård! <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0