Birthday Cupcake
slide show

Cookie rabarberpaj

 

1 paj

 

500 g rabarber

70 g pecannötter (fast jag brukar använda en 100-gramspåse)

100 g rumsvarmt smör

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1dl + 3/4 dl ljust muskovadosocker

1 krm salt

1 msk majsstärkelse (Maizena) eller potatismjöl

florsocker att pudra över

vispad grädde till servering

 

 

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader (175 grader för varmluftsugn).
  2. Hacka pecannötterna grovt. Lägg rumsvarmt smör, mjöl, bakpulver, 1 dl muskovadosocker, pecannötter och salt i en bunke. Blanda med händerna ihop till en sammansatt och smidig deg.
  3. Skär rabarbern i 2 cm stora bitar. Fördela rabarbern i en pajform (ca 24 cm diameter). Strö över 3/4 dl muskovadosocker och majsstärkelse och blanda runt.
  4. Fördela degen över rabarbern i oregelbundna bitar. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter.
  5. Ta ut och låt svalna något. Pudra över florsocker. Servera pajen ljummen eller kall med lättvispad grädde.

 

 

Det här är en helt underbar paj som inte är så sötsliskig som många andra efterrättspajer. Jag brukar säga att det är helt okej att utesluta nötterna ur recept, för att det man bakar ska passa även nötallergiker. Här måste jag dock göra ett undantag – det är pecannötterna som gör den här pajen så fantastisk! Det är klart att det går att ta bort nötterna, men då är det helt plötsligt en helt annan typ av paj.


Recept från ica.se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0