Birthday Cupcake
slide show

Choklad- och kokoskakor


50 bitar

4 ägg

5 dl strösocker

225 gram smör

5 dl vetemjöl

8 msk kakao

3 tsk vaniljsocker

 

Kokostäcke:

75 gram smör

1 1/2 dl grädde

3 1/2 dl ljus sirap

7 1/2 dl riven kokos (=ca 300 gram)

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader (150 grader om du har varmluftsugn) och klä en långpanna med bakplåtspapper.

2. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och låt det svalna något.

3. Blanda alla torra ingredienser och rör ner dem i äggsmeten. Blanda även ner det smälta smöret.

4. Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen i 15 minuter.

5. Blanda samman alla ingredienser till kokostäcket i en kastrull. Låt smeten sjuda i fem minuter under omrörning.

6. Fördela kokossmeten jämnt över chokladkakan i långpannan och grädda i ytterligare 15 minuter eller tills täcket är gyllenbrunt. Låt kakan svalna helt innan du skär den i bitar.

-

Ganska kladdiga chokladkakor med härligt kokostäcke! Smidigt att det blir så många på en gång också - en klar fördel med kakor som bakas i långpanna. Det står att det ska vara ljus sirap i receptet, men jag blandade ljus och mörk sirap, eftersom jag, min vana trogen, glömt att se efter att jag hade alla ingredienser hemma innan jag satte igång med baket. Kakorna blev i alla fall supergoda!

Receptet kommer från hittarecept.se


Kommentarer
Postat av: Linn

Hej Eva! Jag blev himla sugen på att baka dessa i morse när jag tittade in, vet att farmor brukade baka dom när vi var mindre. Och det blev succé! Vi har tenta på måndag och då blir det här perfekt att fika med mellan plugget! Tack för tipset och din fina blogg!! :)

2011-10-22 @ 19:48:08
URL: http://lielli.blogg.se/
Postat av: Monica

Hej Eva! Vad skönt det är att höra att fler gör så - drar igång baket och upptäcker att ojdå, allt jag behövde fanns visst inte hemma;). Men oftast går det ju att baka ändå, om man fixar och trixar lite. Ser ut att vara supergoda kakor - måste testas snart! Kram

2011-10-27 @ 21:46:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0