Birthday Cupcake
slide show

Smältande ögonblick

Ca 25 st
300 gram smör
3 dl råsocker (eller det socker du har hemma)
1 ägg, lätt uppvispat
1 vaniljstång
3 1/4 dl grahamsmjöl
knappt 2 tsk bakpulver
1 1/2 dl havregryn
extra havregryn att rulla kakorna i
-
Gör så här:
1. Arbeta smör och socker poröst. Rör ner det lättvispade ägget.
2. Dela vaniljstången och skrapa försiktigt ut fröna. Blanda ner fröna i äggsmeten tillsammans med mjöl, havregryn och bakpulver.
3. Forma degen till valnötsstora bollar och rulla dem i havregryn. Lägg bollarna glest på bakplåtspapper på plåt. Platta eventuellt till dem en aning.
4. Grädda kakorna i 180 grader (ca 160 grader om du har varmluftsugn) i ca 15-20 minuter. Tag ut och låt svalna.
När jag hittade beskrivningar av de här kakorna på nätet, handlade det om kakor som verkligen "smälte i munnen" och var sååå underbart goda. Jaså? Jag skulle snarare kalla dem tråkiga. Eftersom receptet lär härstamma från England, googlade jag på Melting Moments för att se vad jag hittade. Ja inte vad det samma kaka i alla fall. Melting Moments var något helt annat. Skumt. Nåväl. Baka dem om du vill och gör dig en egen uppfattning. Jag funderar på att lägga ihop mina två och två med chokladkräm emellan. Då får de nog den lilla extra piff de så väl behöver!
-
Receptet kommer ur "Rosendals Trädgårdscafé", bokförlaget Prisma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0