Birthday Cupcake
slide show

Pecanpaj

 
Det här är världens godaste fika! Som vanligt fick jag dock modifiera receptet. Hade jag kollat så att jag hade mörk sirap hemma? Nää. Men det gick bra med ljus också. Orkade jag låta degen vila en timme i kylen innan jag tryckte ut den i pajformen? Nää. Jag tryckte ut den i pajformen direkt och ställde pajformen i kylen i en halvtimme. Och så ökade jag på mängden pekannötter och grovhackade dem istället för att lägga i dem hela i smeten. Slutligen föreslog ica.se vaniljglass som tillbehör, men jag tog vispad grädde istället. Ett tips: strö över en nypa flingsalt före gräddningen!
 
Pajdeg:
100 g smör
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk socker
1/2 tsk salt
2 msk iskallt vatten
Skär smöret i tärningar. Nyp ihop eller mixa i matberedare smör, mjöl, socker och salt.
Tillsätt iskallt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Lägg i plastfolie och låt vila 1 timme i kylen.
 
Fyllning: 
30 g smör
2 ägg
2 1/2 dl mörk sirap
1 tsk vaniljsocker
0,8 dl farinsocker
2 msk vetemjöl
3 dl pecannötter (3 dl motsvarar ca 150 g)
Smält smöret. Vispa äggen och blanda med smör, sirap, vaniljsocker, farinsocker och vetemjöl. Tillsätt nötterna.
 
Kavla ut degen på ett mjölat underlag. Klä en pajform, ca 28 cm i diameter (för 12 bitar), med degen. Nagga med en gaffel. Häll smeten i formen och tillaga i ugnen på 150 grader (lite lägre temperatur i varmluftsugn) i 40-50 minuter. Servera gärna med vaniljglass.
 
 
Receptet kommer från ica.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0